Hírek
2024. December 05. 07:51, csütörtök |
Külföld
Forrás: MTI
Visszaállamosítják a brit vasútat
Jövőre megkezdődik a konzervatív párti kormányok által három évtizeddel ezelőtt privatizált brit vasúthálózat újbóli államosítása.
A program a nyári parlamenti választások óta kormányzó Munkáspárt előre meghirdetett gazdaságpolitikai cselekvési terveinek egyik sarkalatos eleme.
A londoni közlekedési minisztérium szerdai tájékoztatása szerint először három magánszektorbeli vasúti szolgáltató, a South Western Railway, a c2c és a Greater Anglia kerül ismét köztulajdonba 2025-ben.
A jövőre államosítandó három üzemeltető után a következő két évben várhatóan további három magáncég, a Thameslink, a Great Northern és az East Midlands Trains is újból állami tulajdonba kerül.
Heidi Alexander brit közlekedési miniszter a szerdai bejelentéshez fűzött nyilatkozatában úgy fogalmazott, hogy a brit utazóközönség túl hosszú ideje szenved egy olyan vasúti szolgáltatási rendszertől, amely egyszerűen működésképtelen.
A munkáspárti kormány választási programjában meghirdetett hosszú távú államosítási terv alapján az egyes vasúttársaságok olyan ütemben kerülnek ismét állami tulajdonba, ahogy a jelenlegi magánszektorbeli üzemeltetők koncessziós szerződései lejárnak.
A terv központi eleme a Great British Railways nevű állami szervezet létrehozása, amelynek feladatköre idővel a vasúti infrastruktúra fenntartására és a vonatközlekedés működtetésére egyaránt kiterjed.
Szerdai tájékoztatásában a brit közlekedési tárca közölte: várakozása szerint a következő három évben lezajlik a jelenlegi szerződések alapján magáncégek által működtetett teljes vasúti utasszállítási ágazat állami átvétele.
A minisztérium szerint az elmúlt évtizedekben meghonosodott koncessziós magánvasúti rendszer kudarcba fulladt, a késések, a járattörlések és a pazarlás mértéke elfogadhatatlanná vált.
Az 1990-es évek konzervatív párti kormányainak hatalmas ívű privatizációs kampányában 1993-ban jött el a vasút ideje: akkor hozták meg a British Rail állami vasúttársaság lépésenkénti privatizációjáról intézkedő törvényt, amelynek értelmében az utas- és a teherszállítást, valamint a pályakezeléssel foglalkozó céget (Railtrack) külön-külön adták magánüzemeltetésbe.
A vasútvonalakat 14 hónap alatt, egyenként ítélték oda franchise-rendszer keretében különböző magánvállalatoknak. A magánosított vasúti hálózat működése azonban azóta is szinte folyamatos bírálatok tárgya az elmaradt fejlesztések, a sorozatos késések, járatkiesések és a vonatok krónikus túlzsúfoltsága miatt.
Ezek érdekelhetnek még
2024. December 22. 08:49, vasárnap | Külföld
Saját vadászgépét lőtte le Jemen partjainál az Egyesült Államok
Jemen partjainál végrehajtott bevetése során az amerikai hadsereg véletlenül lelőtte egyik saját vadászgépét a Vörös-tenger felett – közölte helyi idő szerint szombat este az amerikai központi parancsnokság, a CENTCOM.
2024. December 22. 08:48, vasárnap | Külföld
Trump visszavenné a Panama-csatornát a magas használati díjak miatt
A Panama-csatorna visszavételével fenyegette meg Panamát Donald Trump megválasztott amerikai elnök a szerinte túl magas használati díjak miatt a Truth Social közösségi platformon közzétett üzenetében.
2024. December 22. 08:45, vasárnap | Külföld
Kilencéves gyermek is van a magdeburgi gázolás áldozatai között
Egy kilencéves gyermek is van a péntek esti magdeburgi tömeges gázolás halálos áldozatai között – közölték német ügyészek egy szombat délutáni sajtótájékoztatón.
2024. December 21. 08:59, szombat | Külföld
Autó hajtott emberek közé egy németországi karácsonyi vásárban
Autó hajtott emberek közé péntek este a kelet-németországi Magdeburgban egy karácsonyi vásárban, az első hírek szerint sokan megsérültek, és halálos áldozatok is lehetnek - közölték a helyi hatóságok.